Graphic novel, edited by Tren En Movimiento 2018
128 p;24 x 27 cm
ISBN 978-987-3789-37-3

Inspired by the tradition of the traveling painters who crossed the Argentine pampas during the 19th century, «Vamos a la playa» is a road movie drawn on the margins of that territory. The laborious journeys on foot, by bicycle and by train of two protagonists along the shore of the Atlantic Ocean are the thread that allows the unfolding of genre tableaux as well as mythical scenes of the places where they travel. Reality and fiction overlap and give shape to a territory that, far from being a paradise by the sea, is consumed by real estate voracity and the so-called anti-ecological «progress».

The chronicle is read in the voice and drawings of a geographer artist, who, obsessed with traveling painters and naturalist scholars, documents the characteristic features of the geopolitical space she travels through. To do so, she uses live oral testimonies and randomly heard sources, combines photography and architectural sketches; she immerses herself in historical text sources and tastes the cuisine of each region visited. The calculated arrangement of elements conveys sensitive information, not isolated features but intuitively systematized. As if superimposing colors in a painting to create an atmosphere, this graphic novel vectorializes, in real time and at anachronistic speed, a political map of the cultural space «beach», integrating voices, stories and images marginalized from its official history.

Enmarcada en la tradición de los pintores viajeros que durante el siglo XIX atravesaron las pampas argentinas “Vamos a la playa” es una road movie dibujada en los márgenes de ese territorio. Los laboriosos desplazamientos a pie, en bicicleta y en tren de dos protagonistas por la orilla del Oceáno Atlántico son el hilo que permite desplegar cuadros costumbristas así como también escenas míticas de los lugares por donde viajan. Realidad y ficción se solapan y dan forma a un territorio que, lejos de ser un paraíso al borde del mar, es consumido por la voracidad inmobiliaria y el mentado “progreso” antiecológico.

La crónica se lee en la voz y los dibujos de una artista geógrafa, quien obsesionada con los pintores viajeros y los eruditos naturalistas documenta los rasgos característicos del espacio geopolítico que recorre. Para ello se sirve de testimonios orales tomados en directo y de fuentes escuchadas al azar, combina fotografía y croquis arquitectónicos; se sumerge en relatos históricos  y degusta culinariamente cada región visitada. La calculada disposición de elementos trasmite una información sensible, no de rasgos aislados sino sistematizados intuitivamente. Como superponiendo colores en un cuadro para crear una atmósfera, esta novela gráfica vectorializa, en tiempo real y a velocidad anacrónica, un mapa político del espacio cultural “playa” integrando voces, relatos e imágenes marginalizados de su historia oficial.