Postcard for the Viñetas Sueltas International Comic Strip Festival in Argentina

Technique: postcard design, hand drawing
2012

 

I designed the postcard for the exhibition I curated, «Lines of Memory», for the International Festival of Comics and Graphic Humour in Argentina «Viñetas Sueltas»

I was invited by the Festival’s organising committee to create an exhibition that brought together the drawings that various artists were developing during the trials for crimes against humanity.
The space given for the exhibition was the dry square «Madres de Plaza de Mayo» in Tecnópolis. There was an exhibition display with seven gigantographic backlights, each with two sides. A limited space of 14 spaces was available.
Based on the objectives of the show, and making the most of the spatial possibilities of the exhibition device that was already in operation, I conceived a curatorial narrative in which I contextualised the practice of drawing in the trials with a historical reference to the commitment between art and politics (the «Siluetazo»), offering an overview of documentary drawing in the trials (gigantographic enlargements of the drawings made in situ during the hearings) and integrating the subjective language of drawing with the «objective» language of documentary-institutional video relating to the Memory of the recent past.

 

Postal para el Festival Internacional de Historietas Viñetas Sueltas

Técnica: diseño de postal, dibujo manual
2012

 

Diseñé la postal de la exhibición que curé, “Las líneas de la Memoria”, para el Festival Internacional de Historietas y Humor Gráfico en Argentina “Viñetas Sueltas“

Fui convocada por el comité organizador del Festival para realizar una muestra que reuniera los dibujos que varios artistas estábamos desarrollando durante los juicios por crímenes de lesa humanidad.
El espacio cedido para la muestra fue la plaza seca “Madres de Plaza de Mayo“ en Tecnópolis. Allí se encontraba funcionando un display exhibitivo de 7 backlights gigantográficas, de dos caras cada una. Se disponía entonces de un espacio acotado de 14 espacios.
A partir de los objetivos de la muestra, y aprovechando al máximo las posibilidades espaciales del dispositivo de exhibición que ya estaba en funcionamiento, concebí un relato curatorial en el que contextualicé la práctica de dibujar en los juicios con una referencia histórica del compromiso entre arte y política (el “Siluetazo“), ofreciendo un panorama del dibujo documental en los juicios (ampliaciones gigantográficas de los dibujos hechos in situ durante las audiencias) e integrando el lenguaje subjetivo del dibujo con el lenguaje “objetivo“ del video documental-institucional relativo a la Memoria sobre el pasado reciente.